Ieder jaar werkt een gloednieuwe groep van studenten van de Technische Universiteit Eindhoven aan een nieuwe zonneauto waarmee zij de industrie willen inspireren. Het Solar Team Eindhoven (STE) 2019 schakelde Overstekend Wild in om te helpen bij hun propositie en communicatie.
Hoe creëren we een toekomst die niet afhankelijk is van fossiele brandstoffen? Het is één van de grote vraagstukken van onze tijd. Het is bijzonder belangrijk dat zo’n gemotiveerde groep jonge mensen als het Solar Team Eindhoven daaraan een betekenisvolle bijdrage levert. Het studententeam kan, niet gehinderd door eisen van de markt of vastgeroeste ideeën, de kloof tussen technische innovatie en het dagelijkse leven dichten.
Communicatieconcept
We begeleidden het team in de transitie in het denken over hun propositie, benadering en communicatie. In de afgelopen jaren hebben de verschillende Solar Teams bewezen dat mobiliteit mogelijk is door het gebruik van zonne-energie. De volgende stap was laten zien de ‘Stella Era Solar Car’ veel meer is dan een duurzame mobiliteitsoplossing: het is óók een mobiel energie oplaad en –distributiepunt. Een kleine krachtcentrale op wielen waarvan de energie voor allerlei dagelijkse toepassingen kan worden ingezet.
We ontwikkelden een communicatieconcept om de missie en intentie van het team en de individuele leden te laden: ‘We believe in a future’. Dit komt onder andere tot uiting in de promotiefilm die we maakten voor STE. We ontwikkelden daarnaast de communicatiestrategie, verschillende media en middelen, en schreven een vision story over de intentie, ontwerpfilosofie en innovaties van STE.
Slimmer samenwerken
Ook coachten we het team op het gebied van slim en effectief samenwerken. Tijdens eerdere edities kregen de teams steeds te maken met een enorme verhoging van de werkdruk naarmate de deadlines naderden. Dit leidde tot werkweken van 80 tot 100 uur en uitval door burn-outs. Dat wilde dit team voorkomen. Via een beproefde methode met story-mapping legden we de basis voor effectieve interne communicatie en de inrichting van een goed dashboard en werkagenda voor het team.
De resultaten zijn zichtbaar in de media en de communicatie uitingen gericht op publiek, partners en andere stakeholders, én in de aanpak van taken en samenwerking binnen het team. En we zijn bijzonder trots op de prachtige prestatie van het Solar Team Eindhoven, dat in oktober 2019 voor de vierde opeenvolgende keer de World Solar Challenge won!
Als studenten van de TU/e hebben we in ons team van 26 mensen geen gebrek aan technisch inzicht of verbeelding. We waren bovendien zo enthousiast over het concept van Stella Era, dat we maar al te graag zoveel mogelijk wilden vertellen over onze laadpaal op wielen. Maar het was niet ons doel om een lang verhaal te vertellen. Nee, we wilden juist een goed verhaal vertellen, zodat we zoveel mogelijk mensen uit alle lagen van onze samenleving konden bereiken en laten zien wat Stella Era kan doen. Het maken van een communicatiestrategie was echter een gebied waar ons technisch inzicht ons niet veel verder bracht.
Dankzij Overstekend Wild ontdekten we welke delen van het verhaal echt tot de verbeelding spraken. Het resultaat: iedereen die ons verhaal hoorde, begreep direct wat ‘die gekke gezinsauto’ nou eigenlijk deed. Onze verbeelding en inzet creëerden de auto, maar met Overstekend Wild kwam het verhaal echt tot leven.
Vanuit Overstekend Wild kwam bovendien een cruciale bijdrage op het gebied van communicatie en samenwerking in ons team. We hebben ons heel goed uitgesproken over wensen, verwachtingen, taken en verantwoordelijkheden. Zo werd duidelijk hoe we zelf effectiever konden werken. Dat heeft ons veel tijd, missers en stress gescheeld.
Evan Quadvlieg, Technical Acquisition Manager bij Solar Team Eindhoven